- Historie.
Gennem snart mange år har der været
arbejdet med planer om anlæg af en kombineret fiskeri- og
lystbådehavn ved Gyldendal. I 1972 overtog Spøttrup
Kommune Gyldendal Teglværk, som året efter blev nedrevet.
Der blev på det tidspunkt arbejdet med planer om et stort
feriecenter og marina, som imidlertid aldrig blev
gennemført.
I 1982/83 arbejdede Spøttrup
Kommune med planer om opførelse af havn og lejrskole ved
Gyldendal, men opgav senere projektet. Herefter fremkom der
forslag om en forsøgsmole, dette projekt er stoppet til
fordel for en havn.
Det nuværende projekt blev
startet på et borgermøde i Lihme forsamlingshus den
15-2-1984, hvor der blev nedsat en arbejdsgruppe bestående
af følgende medlemmer.
Arbejdsgruppens medlemmer:
Søren Vang, Erik Lofstad
Jensen, Jørgen Olesen, Jens Børge Gårsted, Eilif Møller
Hansen, Peter Graversen, Jens J. Christensen, Erik Nørgård
Jensen, Bent Trustrup, Niels Hansen.
Fra arbejdsgruppen blev der
rettet henvendelse til entreprenørfirmaet H. Hofmann &
Sønner A/S, som gav et skøn over, hvad byggeriet ville
koste.
Efter dette havde
arbejdsgruppen et møde med økonomiudvalget, som var
positiv over for projektet. På et senere
kommunalbestyrelsesmøde blev der bevilget 2,5 mil. kr. ,
såfremt projektet ikke ville overstige 6,5 mill. kr. Efter
dette tilbud fra Kommunen blev det besluttet at få
foretaget boreprøver i området. Da de viste, at
bundforholdene var i orden, blev det besluttet at lade rådg.
ingeniørfima Hostrup Schultz & Sørensen foretage en
detailprojektering. Ud fra dette har vi fået et tilbud fra
H. Hofmann & Sønner A/S om udførelse af havnebyggeriet
til totalentreprise kr. 4.335.000 excl. moms
Såfremt der på den
stiftende generalforsamling den 12/ 01/1985 kan tegnes de
bådpladser og andelsbeviser, som er nødvendige for
finansiering af projektet, forventes dette påbegyndt den
01/04/1985 og med ibrugtagning den 01/04/1986. Dog kan
fiskerihavnen tages i brug den 01/10/1985.
Fiskeri- og
lystbådehavnens bygherre:
I konsekvens af brugernes
medfinansiering af projektet har det været magtpåliggende
at sikre brugerne en indflydelse i anlægsfasen og vel ikke
mindst i den videre drift af havne.
Efter mange overvejelser om
organisationsformen er valget faldet på et andelsselskab
med begrænset ansvar, der skal stiftes til formålet.
Selskabets navn bliver
:
Gyldendal Havn A.M.B.A.
På de følgende PDF-sider
bringes det udarbejdede vedtægtsforslag i sin fulde ordlyd. BEMÆRK OMSLAGET ER UDELADT